Svar från PTS

Jag har fått svar från PTS. Föga förvånande var dom glada att ta emot anmälan och lägga det till handlingarna. Min anmälan kan komma att användas i PTS tillsynsarbete. Tills dess fortsätter jag med mitt eget tillsynsarbete.

Intressant nog hänvisar man också till Konsumenternas tele- och Internetbyrå, en privat organisation som finansieras av telebolagen. Jag väntar fortfarande svar från KTIB men vet på förhand att de inte kan göra något för mig eftersom just UVTC inte är en av deras finansiärer

Här fäljer PTS svar i sin helhet.

Tack för din anmälan

Post- och telestyrelsen, PTS, har tagit emot och registrerrat din anmälan.

Vi är tacksamma för att du hört av dig till oss. Allmänhetens erfarenheter är viktiga för att PTS ska kunna följa utvecklingen på marknaden.

PTS kan inte ingripa i enskilda tvister. Om man är missnjd med en operatör ska man i första hand kontakta operatören. Om inte detta hjälper kan man vända sig till Konsumenternas tele- och Internetbyrå, www.ktib.se.

Med detta svar avslutar vi ditt ärende. Det du framfört kan komma att användas i PTS tillsynsarbete.

Med vänliga hälsningar

Informationsavdelningen

Smart skydd mot kortbedrägeri, jätte smart

På cd101.com, baserad på ekobrottslighetens mecka, Jersey, har man kommit på ett raffinerat sätt att tackla försäkringsbedrägerier. Beställaren måste ha samma namn som kortinnehavaren! Ta och bit på den alla kortfifflare!

Här är lite brevväxling mellan mig och företaget.

Concerning order 196682.

I day before Christmas I find that my order has not arrived. Logging on I find that the order status is cancelled. Indeed nothing has been deducted from my account. I recieved no notice except the confirmation of order.

What has happened and how do you plan to rectify this?

Martin


Dear Martin,

This order was cancelled because the card details did not match the account holders details.  If you wish to proceed with the order you will need to use a card of your own.  I hope this is of some assistance to you.  Sorry for any inconvenience caused.


Kind Regards

Ann De La Haye
Customer Service


Dear Ann,

May I suggest finding alternative fraud prevention measures. Not only is it an inconvenience, it's also an very easy obstacle to bypass should I really be in possession of someone elses credit card. Bordering on silly, really.

I suppose your Christmas sales weren'y abounding or is there a way I can send my friend a gift given that his name is different from mine without using his credit card?

Martin

Trögt

Det är svårt att komma till skott att posta de där breven. Jag är kanske inte rätt man att ägna sig åt sånt här. Jag har laddat ner ett antal formulär som jag ska fylla. Snart ska jag göra det. Jag har hittat en till institution som kan vara till hjälp, Konsumenternas Tele- och Internetbyrå, en självständig och opartiskt organisation som stöds av ett tiotal tele- och internetoperatörer, dock inte UVTC. Där kan man också klaga, vilket jag ska, så klart.

Här är en sammanfattning som jag lagt till brevet till ARN, PTS och alltså även
KTIB.

13 april                        Jag säger upp förval och abonnemang. 

13 juli                        Uppsägningstiden går ut. 

23 juli                        Tiden går ut för överflyttning av telefonnummer. 

3 augusti                        Jag beställer mitt nya telefonabonnemang. 

9 september                    Numret överförs. Universal fakturerar fram till sista september. För perioden 10 september till 30 september får jag ersättning.