CDON vet hur man behåller sina kunder

Själv är jag inte alltid guldgosse. Min skuld till CDON föll i glömska innan dom påminde per email en vecka efter förfallodag. Ingen påminnelse avgift vad jag kunde se och inget utskick per snigelpost som kunde meritera en. Då har man råd att uttycka sig så här:

Hej,
Jag har precis betalat. Jag var övertygad om att jag betalat direkt på nätet. Ber om ursäkt för förseningen.
Martin


Annars brukar företag snabba sig med påminnelse och avgift och hot om inkasso. CDON vet hur man behåller sina kunder.

Kraft & Kultur får sig en känga

Jag utnyttjar utrymmet till att även ge några andra av mina gissel en känga. Det brev fick det "lustiga" bolaget Kraft & Kultur.

Hej,

Jag har ganska precist en vecka på mig att betala er faktura. Det är inte acceptabelt. Vad sysslade ni med mellan fakturadatum 7/11 och utskick (måste varit 22/11)? Ni är inte så effektiva som ni förväntar av era kunder. Vad betyder fakturadatum för er?

mvh
Martin

Telekomreklam på min blogg!

Googles smarta robotar placerar ut reklam från Teleman och Glocalnet på min blogg. Det skulle vara kul att se Universal!

Brev till ARN och PTS

Räcker inte en uppsägning?

Den 13 april i år faxar jag en uppsägning till teleoperatören Universal Telecom. Jag specificerar att jag vill att både förval och abonnemang ska sägas upp fr.o.m. det tidigaste datumet som avtalet möjliggör. På uppmaning bekräftar Universal att de mottagit faxet och att abonnemanget upphör den 13 juli dvs. efter utgången av uppsägningstiden på 3 månader. Vidare instrueras jag att inom 10 dagar från detta datum kontakta ny operatör för överflyttning av telefonnumret. Den 23 juli skulle numret kopplas bort.

När jag kontaktar min nya operatör begär jag överflyttning vilket de erbjöder gratis. Det dröjer dock 37 dagar innan Telia och min nya operatör har gjort sitt och numret är överfört. Under denna tidsrymd har uppenbarligen Universal för praxis att fakturera för den löpande abonnemangsavgiften. För att undvika betalningsanmärkningar väljer jag att betala beloppet och sedan försöka kräva tillbaka det.

En mycket intressant men för just detta ärende irrelevant fråga är vad som hände med den tre månader långa uppsägningstiden? Den verkliga uppsägningstiden, den för vilken jag tvingades betala abonnemangsavgiften, var lite över 4 månader. Om sådana omständigheter står det ingenting i villkoren och man måste fråga sig om detta är praxis i branschen?

Att frågan inte är relevant för mitt vidkommande beror på följande omständigheter. Jag beställde mitt nya abonnemang först den 3 augusti, alltså långt efter det datum då numret enligt vad Universal uppgivit inte skulle vara tillgänglig. Min avsikt när jag säger upp Universals avtal är inte att numret skall överföras. Jag har i detta läge faktiskt inte övervägt att öppna ett nytt abonnemang över huvud taget inom den närmsta tiden. När jag ändå beställer det nya abonnemanget fyller jag till äventyrs i mitt gamla nummer för att se vad som skulle hända. Troligtvis är numret för alltid förlorat eller så erbjuds jag köpa det för en rimlig summa.

Inte någonstans, vare sig hos min nya operatör eller Universal, på deras hemsidor eller villkor, kan jag hitta någonting om att detta agerande skulle innebära en omedelbar kostnad för mig och definitivt inte att avtalat mellan mig och Universal skulle förlängas till dess att numret var överfört och att löpande abonnemangsavgift skulle utgå under denna tid.

Vad skulle ha hänt om jag väntat till nästa år och gjort samma sak? Hade Universal fakturerat mig för ett helt år? Detta visar det orimliga i Universals förfarande.

Ur mitt perspektiv upphörde avtalet den 13 juli och jag kan inte se var jag skulle ha ingått i ett nytt. Går det att tolka en liten ruta utan hänvisningar, på en hemsida hos tredje part som offert och accept?

En parentes är att Universal faktiskt fakturerade för hela september. Endast efter uppmaning från mig återbetalade de den del som motsvarade perioden 10-30 september. Mitt krav på hela beloppet fr.o.m. den 13 juli vägrar de mig dock.

Ytterligare en omständighet som stärker min ställning är att min nya operatör har kostnadsfria abonnemang. Man betalar endast för samtalskostnaderna. Det är alltså inte fråga om pengar som jag skulle ha fått betala ändå, om än till en annan part.

Alla omständigheter bekräftas av den mailkonversation jag har fört med Universals kundtjänst och som bifogas detta brev. Deras svar är fyllt av efterkonstruktioner och undanmanövrar. Inte någonstans lyckas man peka ut var jag skulle ha ingått i ett nytt avtal med dem. Universal verka stödja hela sin argumentering på det enkla faktumet att om de hade stängt av numret hade jag inte haft det nu. Ändå var det precis det jag uttryckligen bad dem göra.

Universal kan inte visa att jag ville ha numret kvar. Skulle man ändå hävda det och även vågat föreslå att jag visat beredskap betala för det så är det väl långsökt att kräva att kostnaden i så fall skulle vara abonnemangskostnader för hela perioden från avtalets upphörande t.o.m. överföringen. I brist på stöd i villkor och lagstiftning tillför man nya ad hoc-mässiga konstruktioner. I det senaste svaret står därför att läsa att man inte fått in en ”total uppsägan”, från mig, ett begrepp som helt saknar förankring någonstans.

Skulle det inte räcka med en vanlig uppsägning?

Sista ordet till UVTC, denna gången, 5 november

Bästa Maria!

"Total uppsägan"?? "...säga upp helt och hållet"??

Jag bad att ni skulle skicka ärendet till era jurister, förslagsvis dom som författade villkoren. Eftersom något om "total uppsägen" inte finns med där antar jag att du inte var med i det skedet.

Eftersom jag har en skriftlig uppsägan som bekräftats från er ett flertal gånger anser jag mig ha ett helgjutet fall. Era svar på min reklamation är ett utmärkt komplement och jag kommer nu gå vidare med fallet. Jag har givitvis redan kontaktat min juridiska företrädare som ni kommer vara i kontakt med framöver.

I första hand vänder jag mig till ARN som, av vad jag har förstått, trots beloppets ringa storlek kan ta upp ärendet om de anser det av särskilt intresse för konsumenterna. Därefter kommer jag begära ett betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten och vid underlåtelse att betala är det som bekant tingsrätten som gäller. Personligen hoppas jag att vi hjälps åt att föra det ända dit för att höra rättens syn på vad som är rimligt att fövänta sig av konsumenten ifråga om "total uppsägan". Under alla omständigheter kommer PTS få motta en skrivelse.

Från Universal Telcoms sida får man anse ärendet hur avslutat ni vill. För oss har det roliga knappt börjat!

På återhörande!

Vänligen,
Martin Camitz

Sökning på Svensk Författningssaming efter "total uppsägan".

Teamleadern inför "total uppsägan", 30 oktober

Hej Martin,

Tack för ditt mail.

I email skickat den 27 april blev du ombedd att ta kontakt med ny operatör för övergång utav det fasta abonnemanget. Vi meddelade också att ditt abonnentnummer kommer att kopplas bort den 23 juli efter att nya operatören tagit över numret. Telefonnummret har då stängts av ifrån vår sida för utgående samtal men abonnemanget ligger kvar tills det att du byter operatör eller begär total uppsägan på abonnemanget.

Klipper här in ett utdrag ifrån det email som skickades till dig den 27 april.
Vänligen kontakta ny operatör från 2006-07-13 för övergång av fast abonnemang. Abonnentnumret kopplas bort från Universal Telecom 2006-07-23.

Din nya operatör har tagit över ditt nummer 20060909 och då slutade vi också fakturera dig.

Vi har aldrig mottagit någon begäran ifrån dig om att abonnentnummer 086404203 ska säga upp helt och hållet och numret är nu porterat över till ny operatör. I och med att du självmant inte begärt övergång till ny operatör på det aktuella numret tidigare eller meddelat oss att du önskar total uppsägan på ditt abonnentnummer så kvarstår betalning för abonnemangsavgifter fram tills dess att du gick över till annan operatör.

Ärendet anses härmed avslutat ifrån Universal Telecoms sida.

Vänligen,
Maria Nilsson
Teamleader

Jag blir upprörd, 30 oktober

Bästa Petra,

Tack för ditt svar.

Om du inte kan svara på min fråga tillfredställande ber jag dig att skicka ärendet vidare till era jurister. I tingsrätten är ni nämligen tvugna att bevisa att jag ingått ett nytt avtal med er för att vara ersättningsskyldig. Du gör det mycket lätt för mig genom att hänvisa till era villkor. Jag har läst dem mycket nogrannt.

Något som kan vara upplysande i sammanhanget är att är att av min nya operatör hade jag fått ett nytt nummer utan kostnad. Det kan alltså inte hävdas att jag tjänat på en portering och att ni därmed skulle vara förtjänt av en avgift. Och nu är det dessutom inte en avgift ni vill ha utan en löpande abbonemangskostnad.

Som jag tidigare meddelat er är och var jag införstådd med att hade ni sagt upp mitt telefonnummer i juli hade jag inte haft det kvar och jag hade då varit tvungen att öppna ett nytt nummer med min nya operatör. Ändå är detta precis vad jag bad er att göra.

Det är förvånande om ni tolkar min portering, beställd hos en utomstående part, efter nästan en månad, som ett ingående i ett nytt avtal och att jag skulle vara betalningsskyldig för mellantiden samt ända fram till den 9 september då porteringen genomförs. Det är faktist förvånande att ni överhuvudtaget hävdar betalningsskyldighet för det löpande abbonemanget utöver de tre månader som är er bindningstid. Vad är då innebörden av bindningstid? En nämndeman skulle hålla med mig.

Tanken på vad som hade hänt om jag beställt mitt nya abonnemang om ett år roar mig. Hur mycket hade ni fakturerat mig då? Det hade varit ett intressant fall. Er uppfattning om vad som krävs för att ingå ett avtal är ju orimlig.

Med vänliga hälsningar
Martin


UVTC steker på, 30 oktober

Hej Martin,

Tack för ditt mail.

Som vi tidigare har meddelat dig hade du inte haft kvar ditt telefonnummer om vi hade sagt upp ditt telefonnummer i juli månad och då hade du varit tvungen att öppna upp ett nytt nummer med din nya operatör.

Vi har även informerat dig om att kontakta ny operatör 2006-07-13 för övergång av fast abonnemang.

För att se våra allmänna villkor vänligen gå in på nedanstående länk.

http://www.uvtc.com/sweden/Help/allmanavilkor/default.aspx

Ingen ytterligare återbetalning kommer att ske.

Med vänliga hälsningar,
Petra

Med vänlig hälsning
Kundtjänst
Universal Telecom


Jag undrar lite om avtalet jag råkat ingå, 27 oktober

Hej!

Min nya operatör har ingenting med våran tvist att göra. De hade ingenting att göra med mitt beslut i april. Anledningen till att de tog äver nummret så sent som 9/9 var att jag kontaktade dem strax dessförinnan, långt efter det att abbonemanget hade upphört.

Jag ber er peka på exakt när jag ingick i ett nytt avtalsförhållande med er och vilka villkor, PTS-domar eller lagar ni stöder er på.

mvh
Martin

UVTC delar inte min uppfattning, 27 oktober

Hej Martin,

Tack för ditt mail.

Du har fått tillbaka 79kr som avser avgift för fast abonnemang för perioden 20060910-20060930 då ditt fasta abonnemang togs över av en annan operatör 20060909.

Vi bekräftar i mail 20060420 att vi har mottagit din uppsägan i form av fax 20060413. I mailet ber vi dig att kontakta ny operatör från 20060713 för övergång av fast abonnemang.

Hade vi sagt upp ditt abonnentnummer 20060713 hade du inte haft kvar ditt telefonnummer som din nya operatör har flyttat över 20060909.

Varför din nya operatör inte har tagit över ditt telefonnummer förrän 20060909 får du fråga dom.

Någon ytterligare kreditering kommer inte att ske.

Med vänliga hälsningar,
Petra

Med vänlig hälsning
Kundtjänst
Universal Telecom


Delmål nått, 26 oktober

Jag har varit i kontakt med kundtjänst som påstår att jag varit kvar som kund hos er till 9/9. Ni har fakturerat mig fram till den 31/9 och nu efter en månad betalat tillbaka 79 kr.

Problemet är att jag var kund hos er fram till 13/7 inte 9/9. Jag begärde upphärande av abbonemang och inte överföring av nummret som kundtjänst hävdade och jag hänvisar åter igen till mitt fax från 13/4, som bekräftats från er, där det klart och tydligt framgår min avsikt att säga upp både abbonemang och förval från det tidigaste möjliga datumet som avtalet tillät, alltså 13/7. Det går inte att tolka detta på något annat sätt än att ALLA avtalsförbindelser med er upphörde 13/7. Jag förväntar mig 296 kr tillbaka alltså ytterliggare 217 kr på konto SEB xxx-xxx xx.

mvh
Martin


UVTC vänder på steken, 3 oktober

Hej

Tack för ditt mail.

Det stämmer att vi har mottagit ett fax från dig i april angående uppsägan, du hade då 3 månaders uppsägningstid.

Varför du har funnits kvar som kund hos oss med det fasta abonnemanget tom 2006-09-09 är för att ditt nya bolag tog över ditt fasta abonnemang först då.

Utbetalning av dina pengar kommer att göras inom kort.

Petra

Med vänlig hälsning
Kundtjänst
Universal Telecom


Då reagerar jag, 2 oktober

Men nu sade jag upp både förval och abonemang. Vänligen kontrollera fax från 13/4. Tack för att ni gjorde mig uppmärksam på att abbonemanget faktiskt skulle upphöra från den 13/7 enligt den bekräftelsen jag fick från er. 79 dagar alltså. Mitt konto på SEB är xxxx-xxxxxxx.


UVTCs svar, 2 oktober

Hej Martin

Tack för ditt mail.

Förvalet var uppsagt den 23/7 men ditt fasta abonnemang var inte flyttat förrän 9/9 och vi behöver ditt kontonummer för att betala tillbaka för dom 21 dagarna i september.

mvh Patrick

Med vänlig hälsning
Kundtjänst
Universal Telecom


Min uppsägan och inledande dialog

2006-09-30

Mitt abbonemang är uppsagt from 23/7. Vänligen betala tillbaka överskjutande abbonemangskostnader.



2006-04-27

Hej

Tack för ditt mail.

Vi har mottagit ditt fax 2006-04-13.
Din uppsägningstid är 3 månader från detta datum och du kommer att bli fakturerad därefter.
Vänligen kontakta ny operatör från 2006-07-13 för övergång av fast abonnemang. Abonnentnumret kopplas bort från Universal Telecom 2006-07-23.

Vi tackar för den tid du varit kund och önskar dig välkommen tillbaka vid senare tillfälle.

Med vänlig hälsning, 

Ulla



2006-04-27

Har ni fått mitt fax med ifylld kupong och uppsägning? Vg bekräfta!

Martin

2006-04-13 

Efter som Universal inte motsvarar mina förväntningar i fråga om service och kundbemötande meddelar i samband med detta att jag säger upp både abonnemang och förval fr.o.m. första möjliga datum som avtalet medger. Meddela mig per e-post när detta kan ske.  

Mvh
Martin Camitz

Start!!!

Nu startar jag min första blogg med det primära syftet att belysa min pågående kamp mot en av telecommarknadens lågprismärken. Jag bjuder in nyfikna inte för att det är viktigt, allmängiltigt eller ens har att göra med ett krav av något högre värde utan bara för att det är roligt. Jag tycker själv det är en rolig process, jag har roligt är jag skriver mina brev och jag uppskattar verkligen de svar jag får av företaget.

Hoppas ni som läser detta också har roligt! Jag hoppas på många kommentarer.

I korta drag gäller det alltså ett krav, i mina ögon hel självklart, mot UVTC, baserat i Portugal, som erbjuder en av marknadens bästa priser på samtal och abbonemang. Jag har själv varit en sån där irriterande försäljare av förval men åt ett annat lågprisbolag. Om någon hade Universal var det bara att ge upp. Dom är billiga. Många skulle då tro att kundtjänsten skulle vara lidande, men jag tycker dom sköter sig bra och att tillgängligheten är god. Jag insåg dock att hade man några som helst invändningar mot faktureringen var dom inte alls tjänstvilliga. Därför sa jag upp abonnemanget. Det var då det började.

Nu driver jag ett krav på 217 kronor. Det som är i görningen just nu är ett brev till allmänna reklamationsnämnden. Och jag är så inspirerad att jag antagligen kommer ta det till tingsrätten. Jag hoppas faktiskt att UVTC inte bangar festen utan hänger på ända dit!