Tillbaks från Kenya
var var jag någonstans... jo jag låg pyrt till. Jag höll på att antastas av ett monster - ett inkassomonster.
Till råga på allt ringde de upp mig någon dag senare. För att klara mig ur knipan skrapade jag ihop mina papper, kopierade dem och skickade kopiorna till inkassomonstret. Nu borde väl problemet vara ur världen...
Nejdå...
Efter knappt två veckor fick jag ett ny brev:
Dam, Herre,
Ni har sagt oss att ni har reglerat er skuld direkt till Avis bilskojare. Efter diverse efterforskningar, har Avis övertygat oss att någon sådan aldrig reglerats hos dem. Med andra ord är ni fortfarande skyldig summan 279,33 Euron som vi nu begär få erhålla inom 48 timmar. Per default kommer vi annars att träffas i rättsliga sammanhang
Med hopp att vi inte kommer träffas där.
Vi ber er - Dam, Herre - att agera, våra distingerade hälsningar.
byrå 244
Alltså dags att agera. Jag hittade ett telefonnummer högst upp på brevet och ringde.
Efter fem minuter kom jag fram ... till en telefonsvarare:
Vi är mycket glada att ta emot era pengar direkt; annars kan ni försöka slingra er genom att skicka oss ett brev eller ett fax.
Eftersom jag redan - utan lycka - försökt mig på en brevkorrespondans försökte jag nu förstå mig på att lära mig faxandets sköna konst. Tror ni att det lyckades bättre...?
E-postfaktura upp till diskussion med vägg
Hej, jag har inte fått den fakturan jag nu blivit påmind om. Det är andra eller tredje gången det har hänt. Kan ni inte investera i riktigt e-giro? Men om ni har fler fakturor åt mig, skicka dom till ovanstående adress istället. Jag vill gärna ha tillbaks mina 50 kr.
mvh
Martin
Hej Martin Med vänlig hälsning |
Hur mycket sparar ni på att inte ha vettig e-giro? Och hur mycket förlorar ni på fakturor som inte kommer fram? Jag misstänker att UVTCs ekonomer räknade på den ekvationen utan att blanda in påminnelseavgifter.
För annars gör ni er en bra affär på hotmails effektiva spam-filter. Och om ni tänker så varför anstränga sig för att fakturorna ska ta sig förbi filtret. Eller tvärt-om. Varför inte göra dom väldigt lika spam? Förr kom fakturorna från Universal Telecom. Sen [email protected]. Och nu [email protected]. Ser du var jag är på väg? Ni framställer er inte särskilt bra om ni tar ut påminnelseavgifter för fakturor som inte kommer fram.
Hej Martin Med vänlig hälsning |
Det är en väldigt bra teknik att slingra sig genom att bara repetera det man redan sagt. Jag vet att ni inte tar något ansvar för att fakturor inte kommer fram. Jag menar att ni borde det.
Jag ändrar mig, jag tar brevfakturor fortledes. Jag förutsätter att det inte kostar mig något extra. Hu vad svinigt i så fall.
Hej Martin Med vänlig hälsning |
Intressant jämförelse. Om jag skickar en faktura med posten (och förövrigt händer det att jag gör det) och den inte kommer fram så tycker jag inte att det är mitt ansvar. Det är postens. SÅ SJÄLVKLART KRÄVER JAG INTE MIN KUND PÅ EN PÅMINNELSEAVGIFT!
Tack för upplägget.
Jämförelsen med mail brister naturligtvis i att 99,9% av postens försändelser kommer fram så man kan förutsätta att obetalda fakturor beror på slarv eller dålig hantering. Det är då rimligt att ta ut en avgift för ens omkostnader, 10-15 kr.
Men ni VET att fakturor via mail kommer bort ganska ofta, ni anser att det är mailoperatörens ansvar och ni sparar pengar på papper, tryck, kuvert och porto. ÄNDÅ utkräver ni 50 kr av kunden.
Ytterliggare en oroande detalj, även om fakturan kommer fram, är marginalen i iofs lagstadgade men orimliga 50 kr i påminnelseavgift. Anser ni att kunden bör straffas för sin förseelse? Eller anser ni att påminnelsen är en tjänst som berättigar er en viss vinst?
Hej Martin Med vänlig hälsning |
Andra bloggar om: process, universal, epostfaktura,emailfaktura