Svar från ARN
Och jag fick svar från ARN. Begäran om komplettering. Så än är ARNs del i ärendet inte avgjort. Men med tanke på beloppsgränserna så antar jag att det kommer vara det inom kort.
OK, medger att jag smugit med beloppet pga av beloppsgränserna, även om man lätt kunnat räkna ut det. Men i övrigt tyckte jag att jag uttryckt mig tillräckligt klart. Har jag inte varit glasklar med avtalstiden och att UVTC fakturerade utanför den?Begäran om komplettering till Martin Camitz
Tvisten: Tjänst telefon
Detta ärende behöver kompletteras. Vi ber er därför svara på följande frågor och skicka in de angivna handlingarna.
- Var vänlig att precisera ert yrkande och grunden för det, dvs. ange exakt vad (vilket belopp) ni kräver av Universal Telecom och förklara varför ni anser er ha rätt till det ni begär.
Kompletteringen skall vara skriftlig. Vi vill ha den senast den 6 februari.
Om ni vill åberopa någon skriftlig bevisning som stöder er inställnings (t.ex. avtal, kvitto, fotografier, besiktningsutlåtande, intyg) skall den skickas till nämnden inom samma tid.Alla handlingar till nämnden (även fotografier) skall skickas i två exemplar (ett behålls av nämnden och ett skickas till motparten).
[...]
* Handläggningstiden hos nämnden är normalt sex månader från det att ärendet har kommit in till nämnden.
* Vi kan inte på förhand säga när detta ärende kommer att avgöras.
* Beslutet sänds till parterna när det är klart.
Andra bloggar om: universal, ARN, UVTC, Allmäna reklamationsnämnden
Rättsavdelningen
OK då. Svaret från Rättsavdelningen kom i samma kuvert. Så här låter det:
Tack för ditt brev.
Konsumentverket/KO är den centrala myndigheten på konsumentområdet. (Låter det bekant? red. anm.)
Vi har bland annat till uppgift att som företrädare för det övervak företagens marknadsföring och avtalsvillkor samt produters säkerhet. Vi övervakar också at reglerna om distansavtal och prisinformation följs.
Anmälningar och synpunkter från allmänheten är mycket värdefulle och till stor hjälp i vårt tillsynsarbete. För att effektivt utnyttja våra resurser ingriper Konsumentverket/KO när det är till störst nytta för konsumentkollektivet. När vi får in flera anmälningar som rör samma fråga handläggs frågan i ett tillsynsärende och de övriga anmälningarna kompletterar detta ärende. De flesta ärenden avslutas därför i ett sådant här brevsvar. Din anmälan finns dock kvar i vår ärendedatabas och utgör värdefull information i vårt fortsatta tillsynsarbete.
Med vänlig hälsningMarita Björkman
Tycker det är trevligt med en riktig underskrift iaf. Signerad med bläck.
Andra bloggar om: universal, Konsumentverket
Svaret från Konsumentverket
Jag återger här svaret från Konsumentverket minus en kontaktuppgifter och annat. Det var väl precis vad man föväntade sig om man vet lite vad dom har för uppgift, men nu är det gjort iaf. Att det var ett standardsvar, råder ingen tvekan om. I nederkant hittar man ett omisstänkligt bevis, en url-adress som distinkt luktar utskrift från nätet:
http://www.snabben.konsumentverket.se/system/print-template.aspx
:)
Tack för ditt brev.Andra bloggar om: universal, arn
Konsumentverket/KO är den centrala myndigheten på konsumentområdet. Verkets uppdrag är att arbeta förebyggande för att stärka konsumenternas stälning på marknaden. Detta gör vi genom att land annat övervaka efterlevnaden av exempelvis marknadsföringslagen och produktsäkerhetslagen.
För tvistlösning i ditt enskilda fall: Konsumentverket har dock ingen personlig rådgivning till enskilda konsumenter om rättigheter och skyldigheter. Vi kan inte heller ge hjälp när en konsument är i tvist med en näringsidkare. Den personliga rådgivningen och råd inför köp har kommunerna ansvar för. [...]
Vid en tvist har en konsument möjlighet att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad. [...]
För prövning av det aktuella företagets avtalsvillkor, vidarebefordras ditt ärende till Rättsavdelningen på Konsumentverket som kommer att kontakta dig separat.
Med vänlig hälsning
Konsumentverket/KO