Brev till ARN och PTS

Räcker inte en uppsägning?

Den 13 april i år faxar jag en uppsägning till teleoperatören Universal Telecom. Jag specificerar att jag vill att både förval och abonnemang ska sägas upp fr.o.m. det tidigaste datumet som avtalet möjliggör. På uppmaning bekräftar Universal att de mottagit faxet och att abonnemanget upphör den 13 juli dvs. efter utgången av uppsägningstiden på 3 månader. Vidare instrueras jag att inom 10 dagar från detta datum kontakta ny operatör för överflyttning av telefonnumret. Den 23 juli skulle numret kopplas bort.

När jag kontaktar min nya operatör begär jag överflyttning vilket de erbjöder gratis. Det dröjer dock 37 dagar innan Telia och min nya operatör har gjort sitt och numret är överfört. Under denna tidsrymd har uppenbarligen Universal för praxis att fakturera för den löpande abonnemangsavgiften. För att undvika betalningsanmärkningar väljer jag att betala beloppet och sedan försöka kräva tillbaka det.

En mycket intressant men för just detta ärende irrelevant fråga är vad som hände med den tre månader långa uppsägningstiden? Den verkliga uppsägningstiden, den för vilken jag tvingades betala abonnemangsavgiften, var lite över 4 månader. Om sådana omständigheter står det ingenting i villkoren och man måste fråga sig om detta är praxis i branschen?

Att frågan inte är relevant för mitt vidkommande beror på följande omständigheter. Jag beställde mitt nya abonnemang först den 3 augusti, alltså långt efter det datum då numret enligt vad Universal uppgivit inte skulle vara tillgänglig. Min avsikt när jag säger upp Universals avtal är inte att numret skall överföras. Jag har i detta läge faktiskt inte övervägt att öppna ett nytt abonnemang över huvud taget inom den närmsta tiden. När jag ändå beställer det nya abonnemanget fyller jag till äventyrs i mitt gamla nummer för att se vad som skulle hända. Troligtvis är numret för alltid förlorat eller så erbjuds jag köpa det för en rimlig summa.

Inte någonstans, vare sig hos min nya operatör eller Universal, på deras hemsidor eller villkor, kan jag hitta någonting om att detta agerande skulle innebära en omedelbar kostnad för mig och definitivt inte att avtalat mellan mig och Universal skulle förlängas till dess att numret var överfört och att löpande abonnemangsavgift skulle utgå under denna tid.

Vad skulle ha hänt om jag väntat till nästa år och gjort samma sak? Hade Universal fakturerat mig för ett helt år? Detta visar det orimliga i Universals förfarande.

Ur mitt perspektiv upphörde avtalet den 13 juli och jag kan inte se var jag skulle ha ingått i ett nytt. Går det att tolka en liten ruta utan hänvisningar, på en hemsida hos tredje part som offert och accept?

En parentes är att Universal faktiskt fakturerade för hela september. Endast efter uppmaning från mig återbetalade de den del som motsvarade perioden 10-30 september. Mitt krav på hela beloppet fr.o.m. den 13 juli vägrar de mig dock.

Ytterligare en omständighet som stärker min ställning är att min nya operatör har kostnadsfria abonnemang. Man betalar endast för samtalskostnaderna. Det är alltså inte fråga om pengar som jag skulle ha fått betala ändå, om än till en annan part.

Alla omständigheter bekräftas av den mailkonversation jag har fört med Universals kundtjänst och som bifogas detta brev. Deras svar är fyllt av efterkonstruktioner och undanmanövrar. Inte någonstans lyckas man peka ut var jag skulle ha ingått i ett nytt avtal med dem. Universal verka stödja hela sin argumentering på det enkla faktumet att om de hade stängt av numret hade jag inte haft det nu. Ändå var det precis det jag uttryckligen bad dem göra.

Universal kan inte visa att jag ville ha numret kvar. Skulle man ändå hävda det och även vågat föreslå att jag visat beredskap betala för det så är det väl långsökt att kräva att kostnaden i så fall skulle vara abonnemangskostnader för hela perioden från avtalets upphörande t.o.m. överföringen. I brist på stöd i villkor och lagstiftning tillför man nya ad hoc-mässiga konstruktioner. I det senaste svaret står därför att läsa att man inte fått in en ”total uppsägan”, från mig, ett begrepp som helt saknar förankring någonstans.

Skulle det inte räcka med en vanlig uppsägning?

Kommentarer
Postat av: Micke

Du skulle ha tvärvägrat betala efter 3 mån. Låt dom åka på kostnaden att skicka till inkasso så bestrider du där. Om dom vill ta på sig kostnaden för att skicka till kronofogden, låt dom göra där, så bestrider du där oxå. Man får ALDRIG någon prick så länge man bestrider.

Det är först när kronofogden kommit med ett beslut som du har 10 dagar på dig betala om du skulle förlora, gör du inte det får du en prick.

Universal har skrämt dig och du har gått på det...

Postat av: Martin

Då hade jag inte haft så roligt nu!

Men du har helt rätt, du pekar på ett problem av osäkerhet av alla institutioner som byggs upp åt fodringsägare och som vissa företag utnyttjar. Kronofogden är något som skrämmer konsumenter.

Jag vet inte vems felet, man kan väl inte förvänta sig av pottstarka spelare att spela passivt. En ordentlig lektion i det här är något som alla har nytta av förr eller senare.

2006-11-22 @ 10:21:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback