CDON vet hur man behåller sina kunder

Själv är jag inte alltid guldgosse. Min skuld till CDON föll i glömska innan dom påminde per email en vecka efter förfallodag. Ingen påminnelse avgift vad jag kunde se och inget utskick per snigelpost som kunde meritera en. Då har man råd att uttycka sig så här:

Hej,
Jag har precis betalat. Jag var övertygad om att jag betalat direkt på nätet. Ber om ursäkt för förseningen.
Martin


Annars brukar företag snabba sig med påminnelse och avgift och hot om inkasso. CDON vet hur man behåller sina kunder.

Kommentarer
Postat av: Petter

Det betyder antagligen att CDON tar ut överpriser. Att få in fakturor är viktigt för ett företag eftersom de också har egna utgifter. Målet bör vara att balansera dessa, helst varje månad. Alltså ska en påminnelse till dig som kund vara en stark signal om att företagets kassa håller på att sina.

Om CDON är så rika att de inte ens behöver hota dig för att få in pengarna har de under längre tid tagt ut överpriser för sina varor. Jag anser att de bör beskattas hårdare.

2006-11-27 @ 09:19:11
Postat av: Martin

Mig behöver man inte hota för att få in pengarna och jag tror de flesta människor likt mig gärna betalar för sig. Kanske är de rika just för den stilen? I så fall kan de väl få fortsätta att vara rika.

2006-11-27 @ 10:26:02
Postat av: Hedda

Jag måste bara kommentera CDON och deras påstådda överpriser. Att de inte skickar ut en hotfull påminnelse det första de gör beror nog inte på att de tar ut överpriser. Om ett företag har god soliditet behöver de ju inte jaga in sina pengar efter endast några få dagar. Och vad menas föressten med "överpriser"? Bara för att ett företag går med vinst innebär det väl ändå inte att de tar ut för höga priser? På vår fria marknad ägnar sig inte företagen åt välgörenhet utan målet är alltid att gå med vinst. Och det är ingen universalt, alla vill väl tjäna pengar på det man ägnar sig åt...vare sig det är att sälja cd skivor på nätet eller arbeta som potatisplockare.

2006-11-30 @ 23:45:49
Postat av: Petter

Mitt mål är att gå plus minus noll varje månad. Jag är överbetald, så för att klara det måste jag lägga ganska mycket pengar på hög. Dessa kommer jag använda för att reducera ett planerat bostadslån, och i och med låneammorteringar kommer jag återigen gå plus minus noll. Skulle helst slippa dessa konstruktioner, men de är tyvärr nödvändiga på vår fria marknad.

Företag ska få ta ut mer än varan är värd, så de anställda kan få till sina egna löner. Företaget kan även få spara pengar för att planera för lönelyft och viss säkerhet. Med överpriser menar jag att företaget tar så mycket pengar att det inte motiverar den rena driften och utvecklingen. Då hade jag hellre behållt pengarna själv och använt till annat. Musikbranschen är ett bra exempel. Elmarknaden är ett annat aktuellt exempel.

2006-12-01 @ 09:40:42
Postat av: Martin

Det här har blivit en väldigt intressant diskussion. Berör vad en del skulle kalla "liberala avarter".
Jag tycker Petter visar sig sansad i sitt andra inlägg. Jag är inte heller övertygad om den fria marknaden som enda saliggörande. Börsbolagens enda mål är att skapa avkastning för sina ägare och principen är att utvecklingen drivs fram av det och människorna runt om kring får ständigt bättre levnadsstandard som en biprodukt.
Jag har alltid tänkt att om jag startar ett företag ska jag ha de anställda som mål. Anställa så många som möjligt, ge alla optionsprogram och se till att de får ut så mycket i reda pengar av sitt engegemang. Funkar ju inte om inte alla hjälps åt att maximera vinsten, men första sidan i årsredovisning ska handla om, "Hur går det för våra anställda?". Alla anställda är medborgare. Ett socialpolitik i marknadens hägn.
Utopi?

2006-12-01 @ 10:32:18
Postat av: Martin

Förresten, ta gärna del av min debattblogg, Tankesmedjan Camitz!

Postat av: Hedda

Ja, det låter ju som en fin tanke om inte annat. Med en stark och tydlig företagskultur och en företagsledare som verkligen aldrig tappar siktet på målet så kanske det skulle kunna gå. Men frågan är om detta är det rätta för alla- många människor har pengar som drivkraft men långt ifrån alla. Om det skulle ges optionsprogram till alla och man skulle se till att de anställda fick ut så mycket i reda pengar av sitt engegemang kanske detta inte skulle göra så att samtliga av företagets anställda skulle arbeta hårdare. Det finns många människor som drivs av helt andra saker än pengar- både i sitt dagliga liv och på arbetsplatsen.

2006-12-02 @ 19:14:17
Postat av: Håkan

Jag håller verkligen med dig om att CDON har valt ett exemplarisk policy för hur dom hanterar försenade betalningar. Med dagens teknik (mail eller sms) är det enkelt och billigt att påminnna kund om att en räkning förfallit till betalning i ett tidigt skede. Detta kan i praktiken ske redan på förfallodagen. Visst finns risken att ett fåtal kunder börjar utnyttja systemet - men för de flesta räkningar som inte betalas i tid är nog skälet så enkelt som att det blivit bortglömt. De få kronor CDON förlorar på dessa oseriösa kunder tjänar de nog enkelt igen på goodwill från oss seriösa men ack så glömska människor.

2007-04-29 @ 11:57:15
Postat av: Q

Rabattkod till CDON! De uppdaterar alltid rabattkoderna på: http://cdon.mine.nu

:D

2007-11-12 @ 05:41:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback