Aj då vi har gjort ett fel - men det går nog inte att ändra

Sagt och gjort så uppsöker jag igen AVIS vars lokalkontor ligger alldeles bredvid företaget där jag arbetar.

Jag förklar mitt problem: att jag (a) fått betala för en bil ur en dyrare klass, samt (b) att jag fâtt betala för fyra dygn istället för tre dygn.

Den stackars damen tittar igenom sin pärm, där både min bokning för en klass B-bil tre dygn samt fakturan för en klass C-bil fyra dygn finns med:
-Aj aj aj då. Det är jag som gjort fel, jamrar hon sig.
-Jamra lagom du, tänker jag men säger det inte. Det är ju inte du som fâtt betala kalaset.
Hon förklarar dock att det visserligen är hårt bedömt; men även om man sâ bara lämnar tillbaks en bil med fem minuters försening, så debiteras man för ett extra dygn. Inget att göra åt de fyra dygnen alltså.

Hon ringer dock upp huvudkontoret för AVIS France som finns i Paris - eftersom det fjuttiga lokalkontoret i Crolles inte har några rättigheter att hjälpa sina felbehandlade kunder. På huvudkontoret har man dock ingen förståelse att man kunnat gjort fel på lokalnivå och säger helt enkelt. Så synd för dig att du har betalt för en C-klass bil istället för en B-klass bil, men tyvärr kan vi inte göra nâgot åt det: Inga pengar för dig inte gubbe lille, tror jag att de tänker
-Aj aj, tänker jag.
Dock vet "den stackars lilla damen" råd. Hon har en kontakt pâ huvudkontoret i Paris, och hon ber att få bli kopplad till sin kontakt. -Kontakter är viktiga - i synnerhet i Frankrike.
Och sim sala bim. Utan att jag förstått hur det gått till så lägger hon pâ luren och säger: det kommer att lösa sig.
-Oj dâ, tänker jag, var det sâ enkelt.

Sâ enkelt var det förstâs inte. Men det tänker jag berätta om en annan gång.

Go'natt

Ps Ni använder väl Google
Reader. Om ni lägger till den här bloggen pâ era Google Reader-konton kan ni fâ se när det skrivits ett nytt medelande här :)

Andra bloggar om: , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback