Introduktion, varvid jag gnäller lite på fransk byråkrati i allmänhet

Då Martin har bjudit in mig att skriva här, så känner jag mig kallad att beskriva min process med AVIS i Frankrike. Detta trots att jag varken vunnit mot dem eller tror att jag ens en dag kommer att vinna mot dem. För er som känner till fransk byråkrati vet att den är tre gånger värre än all annan byråkrati. Hm... jag ska villigt erkänna att jag själv fortfarande inte känner till hur fransk byråkrati fungerar. Kanske kan jag under min berättelse få hjälp av någon som vet... men det är inget som jag hoppas på. Till och med mina franska kollegor har bett mig lägga ner.

Innan jag beskriver själva problemet kan jag kanske berätta att jag just nu industridoktorerar i sydöstra Frankrike (om ni vill läsa mer om när jag klagar - eller ibland hyllar - Frankrike kan ni läsa i min egna blogg ). Industridelen av mitt doktorerande utför jag hos halvledartillverkaren STMicroelectronics (ST) strax utanför Grenoble, och mitt vetenskapliga arbete sker vid Ecole Nationale Superieure des Mines de Saint-Etienne strax utanför Aix-en-Provence. Att vara industridoktorand innebär - teoretiskt - att man kan kombinera det bästa från två världar. Ofta får man dock det sämsta av två världar.

En tillsynes bra sak är att ST har en med biluthyraren AVIS, så att anställda kan hyra bil billigare hos dem... T.ex. har de ett week-end paket: 108 euro/helg för en klass A-bil (typ citroën C2 - foto) eller 116 euro/helg för en klass B-bil (typ Renault Clio). En annan bra sak är att hos just den här agenturen kan man som ST-anställd kan ringa och göra beställning direkt hos hyrfirman istället för att krångla med internet eller faxa eller göra något annat krångligt...

Artikelförfattaren med en Citroën C2 som han dock inte hyrde hos AVIS.

En helg i November förra året (2006 om ni läser den här bloggen väldigt sent), så bestämde jag mig för att hyra en bil för en helg. Då jag vill lyxa till det lite så väljer jag en B-klass bil. Jag ringer, säger vad jag heter och bokar en B-klass bil för helgen.

<En viktig detalj till historien är att en helg är exakt 3 dygn.>

På fredagen kommer jag till agenturen kl 12 och ska hämta ut bilen. Där finns ingen klass B-bil, men men, det gör inget monsieur! Du får hyra en C-bil till samma pris som en B-klass bil.

-Oh la la! Tänker jag och ser på den urcoola svarta Golfen. Här ska raggas tjejer.

Under helgen drar jag runt med mitt lyxåk... och på måndag strax efter 12 kommer jag tillbaks till agenturen.

Den är stängd! Är jag förvånnad? Nej. Egentligen borde jag ha vetat vad fransmän gör mellan : Ingenting! De har lunchstängt. Sagt och gjort jag njuter jag med av min lunchpaus och kommer tillbaks två timmar senare. Jag lämnar bilen och nycklar och går tillbaks till jobbet...fortsättning följer...


Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: Petter

Härligt att se dig och bilen igen!

2007-04-18 @ 18:14:33
Postat av: Anonym

sjkk


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback