3st attityd

Ett experiment: läs följande:

3Bomben 99 Ha full kontroll på dina kostnader. Med 3Bomben 99 ringer du till dina vänner för 69 öre/min per minut, dygnet runt till alla nät. Du betalar ingen fast månadsavgift och bestämmer själv hur du ska spendera din minimidebitering.

Månadsavgift 0 kr*
Minidebitering 99 kr/mån*
Röstsamtal alla nät 0,69 kr/min
Videosamtal 0,69 kr/min inom 3
Videosamtal övriga nät 5 kr/min
Öppningsavgift alla samtal 0,69 kr
SMS 0,69 kr MMS 1,69 kr
3Svar 0,69 kr/min
Anslutningsavgift 250 kr
Fakturaavgift 19 kr (0 kr med e-faktura eller autogiro) *

Månadsavgiften är 0 kr, minimidebitering 99 kr/mån. Minimidebitering kan användas för konsumption av samtal, meddelande och tjänster osv., men exkluderar hårdvara, accessoarer och special nummer. Alla priser gäller inom Sverige och inkluderar moms. Eventuella rabatter försvinner vid byte till detta abonnemang.

Svara sen på följande fråga: Får man ringa från utlandet för minimidebiteringen?

Nu får du läsa om produktbeskrivningen.

Även när man vet vad man letar efter är det faktiskt svårt att uttolka vad som gäller i frågan. Tänker man efter kan man möjligtvis inse att samtal skulle kunna vara exkluderade eftersom den kostnaden inte kan användas till att betala av 3s nätinvesteringar. Men man tänker väl inte efter mer än att man har 99kr att ringa för. Det blir drygt 30 minuter från Tyskland.

Givetvis hänvisar 3 till villkoren och givetvis har dom rätt. Men är det kundservice? Jag har fortfarande inte läst villkoren, inte minst för att dom är väldigt svåra att hitta på 3s hemsida. Följer man länken till villkor så hittar man ovanstående produktbesrkivning.

Jag frågar mig hur många som gör det? Och om man måste göra det för att förstå en produkt, är det kundservice? Jag tycker det är ett tecken på en återkommande attityd i konsumentföretag och den är trist. Följande chat med kundtjänst illustrerar det klockrent.

Supportkön säger:

Välkommen till chatten på Tre.se. Du är placerad som nummer 2 i kön. Vi hjälper dig så fort vi kan.

Du pratar nu med Luis.

Ludde säger: Hej och välkommen till kundservice! Vad kan jag hjälpa dig med?

Du säger: står nåt med minidebitering 35kr på min faktura. jag ska ringa för 99. det har jag gjort.

Ludde säger: Vad har du för person nr?

Du säger: xxx

Ludde säger: Du har inte använt dina 99kr utlandsamtal och sms till utlandet kan inte avräknas från dina 99kr.

Du säger: Säger du det. Jag fick mina villkort upplösta på mig av en ung kille på stureplan. Det kostade 99kr/mån som jag fick ringa för. Något utöver det är ingenting annat än lurendrejeri.

Ludde säger: har du läst ala vilkor? du kan använda dina 99kr för att ringa och sms och använda alla tjänsten i Sverige. men inte i Utlandet.

Du säger: vem läser villkoren? Jag förväntar ju att ni berättar om alla undantag när ni säljer mig telefonen/abbonemanget. Villkoren ändrades från det att säljaren sa dem tills det att jag skrev på. Tre har en kund som känner sig lurad.

Ludde säger: Har någon sagt att du kan använda alla tjänster i Utlandet så har du blivit lurat, men jag tror inte att något har lurat dig utan att du inte har frågat alla frågor och inte läst hela prislistan och vilkor. Det svårt att under försäljningen lta upp alla vilkor.

Du säger: tack för ditt svar!! är det [email protected] eller ska jag posta?

Ludde säger: Adress: Kundombudsmannen 3 Box 30213 104 25 Stockholm


Kommentar: Som sagt killen har givetvis rätt. I juridiskt mening. Allt står klart och tydligt i villkoren. Jag gjorde fel som inte läste villkoren och dessutom ställde jag inte alla frågor!

Jag förutsatte att jag fick den information jag behövde av säljaren. Kroken var ju: 99 kr att ringa för. Det finns bara ett undantag och det hade han väl kunnat tala om. Det hade kunnat stå på produktbeskrivningen. Så hade jag varit nöjd. Kan inte 3 tänka sig att lämna tillbaka pengarna, inte för att dom gjort fel i juridisk mening, utan för att dom slarvat med sin produktbeskrivning?

Slarvat säger jag, för jag förutsätter att dom inte medvetet försöker lura mig eller undanhålla mig viktiga villkor. Är det på det sättet så är det inte en trist attityd utan mycket allvarligare.

Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: Anna-Lys

Din blogg handlar om Universal Telecom står det. Givetvis blir jag ooootroligt nyfiken här. Ägs 3 av dem?

Postat av: Martin

Nuförtiden (är det ett ord eller 3?) handlar min blogg om alla bolag som jag eller gästbloggare för tillfället vänt vår indignation mot. Universal kommer jag aldrig ha något mer att göra med.

3 och tele2 är mina nuvarande mobiloperatörer. Jag har båda för att få stoff för min blogg! (Inte riktigt, men...) Jag tror inte 3 ägs av universal.

Förresten, när jag var i Australien så ringde jag hem för sverige-taxa! Jag är inte så ledsen på 3 som jag ger sken av.

2007-12-26 @ 18:37:09
Postat av: Anna-Lys

HEJ Martin
Tack för snabb feed-back!
(du borde jobba på telecom bolagens supersupport! ;-)

Tack för smygande visit ;-)

2007-12-26 @ 21:01:50
URL: http://anna-lys.blogspot.com
Postat av: saf

Tack för snabb feed-back! http://www.mmosavor.com/wow-gold/

2010-12-13 @ 08:08:18
URL: http://www.mmosavor.com/wow-gold/
Postat av: Cheap Jordans

thank you for posting . please do more good article.i like it so much .I will always follow it.

2010-12-29 @ 03:41:12
URL: http://www.nike2us.com
Postat av: thomas sabo cheap

http://www.cheapreligionjeans.com/

2011-03-04 @ 08:52:45
URL: http://www.cheapreligionjeans.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback