E-postfaktura upp till diskussion med vägg

Härlig och aktuell kommunikation med vår gamla favorit Universal. Jag vet inte vem som vann? Det var iaf upprinnelsen till att jag sen sade upp abonnemanget med känd utgång. Trevlig läsning.


Hej, jag har inte fått den fakturan jag nu blivit påmind om. Det är andra eller tredje gången det har hänt. Kan ni inte investera i riktigt e-giro? Men om ni har fler fakturor åt mig, skicka dom till ovanstående adress istället. Jag vill gärna ha tillbaks mina 50 kr.

mvh
Martin



Hej Martin

Tack för Ert mail.

Vi har tidigare haft problem med e-faktura men då till hotmail, vi har skickat er faktura till [email protected] som begärt. om deras spamfilter är för hårt satt så kan vi inte ta något ansvar för att Er mailoperatör inte ger er mail som vi har skickat på faktureringsdagen.

Vi rekommenderar att Ni väljer vanlig postfaktura, eller en annan e-mail operatör. Någon som vi aldrig haft problem med är tex. Yahoo.com eller yahoo.se.

Jag har ni ändrat er mail till [email protected]

Mvh J

Med vänlig hälsning
Kundtjänst
Universal Telecom


Hur mycket sparar ni på att inte ha vettig e-giro? Och hur mycket förlorar ni på fakturor som inte kommer fram? Jag misstänker att UVTCs ekonomer räknade på den ekvationen utan att blanda in påminnelseavgifter.

För annars gör ni er en bra affär på hotmails effektiva spam-filter. Och om ni tänker så varför anstränga sig för att fakturorna ska ta sig förbi filtret. Eller tvärt-om. Varför inte göra dom väldigt lika spam? Förr kom fakturorna från Universal Telecom. Sen
[email protected]. Och nu [email protected]. Ser du var jag är på väg? Ni framställer er inte särskilt bra om ni tar ut påminnelseavgifter för fakturor som inte kommer fram.


Hej Martin

Tack för Ert mail.

I dessa fall så rekommenderar vi att kund inte har hotmail. Yahoo spamfilter är till och med bättre än hotmail men ändo kommer fakturor till Yahoo fram utan problem.

Det är ett känt fenomen att hotmail adresser får ibland inte sina fakturor (gäller samma för andra bolag också), vanligtvis på grund av att deras spamfilter är för hårt/fel satt. Vi kan inte ta något ansvar för att Er mailoperatör inte ger er mail som vi har skickat på faktureringsdagen.

Vi rekommenderar att Ni väljer vanlig postfaktura, eller en annan e-mail operatör. Någon som vi aldrig haft problem med är tex. Yahoo.com eller yahoo.se.

Med vänlig hälsning
Kundtjänst
Universal Telecom


Det är en väldigt bra teknik att slingra sig genom att bara repetera det man redan sagt. Jag vet att ni inte tar något ansvar för att fakturor inte kommer fram. Jag menar att ni borde det.

Jag ändrar mig, jag tar brevfakturor fortledes. Jag förutsätter att det inte kostar mig något extra. Hu vad svinigt i så fall.


Hej Martin

Tack för ert mail.

Jag har ändrat till pappersfaktura och det kostar inte något extra.

Mail är likandant som med post, om ni skickar ett paket eller brev och det inte kommer fram. Vem tycker ni då är ansvarig för det? du eller posten?.

Det är samma sak för oss. När vi skickat iväg brev så övergår ansvaret till posten till dess att ni fått det.

När vi skickar mail så övergår ansvaret till den mailserver ni använder.

Mvh J

Med vänlig hälsning
Kundtjänst
Universal Telecom



Intressant jämförelse. Om jag skickar en faktura med posten (och förövrigt händer det att jag gör det) och den inte kommer fram så tycker jag inte att det är mitt ansvar. Det är postens. SÅ SJÄLVKLART KRÄVER JAG INTE MIN KUND PÅ EN PÅMINNELSEAVGIFT!

Tack för upplägget.

Jämförelsen med mail brister naturligtvis i att 99,9% av postens försändelser kommer fram så man kan förutsätta att obetalda fakturor beror på slarv eller dålig hantering. Det är då rimligt att ta ut en avgift för ens omkostnader, 10-15 kr.

Men ni VET att fakturor via mail kommer bort ganska ofta, ni anser att det är mailoperatörens ansvar och ni sparar pengar på papper, tryck, kuvert och porto. ÄNDÅ utkräver ni 50 kr av kunden.

Ytterliggare en oroande detalj, även om fakturan kommer fram, är marginalen i iofs lagstadgade men orimliga 50 kr i påminnelseavgift. Anser ni att kunden bör straffas för sin förseelse? Eller anser ni att påminnelsen är en tjänst som berättigar er en viss vinst?


Hej Martin

Tack för ert mail.

1 Vi anlitar ett faktureringsbolag som tar betalt för allt dom gör för oss och dom har bestämt att det kostar 50 kr för att skicka om faktura 1 gången.

2. Vi vet inte mer än kund om deras mailoperatör fungerar eller ej. Vi vet att hotmail har problem med deras mailserver och vi rekommenderar kunder att välja någon annan.

3. Posten svar till oss är att dom har leverat dom fakturor som vi lämnat dom och därför skall ni ta upp detta med posten. Dom fall där dom inte kan leverara fakturan så får vi tillbaka dessa med anledning tryckt på brevet.

Mvh J

Med vänlig hälsning
Kundtjänst
Universal Telecom


Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: Lasse

Du måste vara en utav de mest korkade konsumenter jag någonsin träffat på..... En väldigt intressant studie att med jämna mellanrum surfa in här.

2007-05-06 @ 12:57:04
Postat av: Martin

Glad att du brukar läsa min blogg. Men motivera gärna dina personangrepp! Jag vet inte riktigt vad du syftar på.

2007-05-07 @ 10:36:38
Postat av: Lasse

Ex.

"Intressant jämförelse. Om jag skickar en faktura med posten (och förövrigt händer det att jag gör det) och den inte kommer fram så tycker jag inte att det är mitt ansvar. Det är postens. SÅ SJÄLVKLART KRÄVER JAG INTE MIN KUND PÅ EN PÅMINNELSEAVGIFT!"

Om man som företagare i sverige inte får en faktura i retur oavsett om den skickas per post eller per email utgår man naturligtvis från att denne är levererad, som du själv skriver så levereas posten i 99% av fallen. Ditt förslag att inte kräva påminnelseavgift i dessa fall är med andra ord likställt med att aldrig kräva påminnelseavgift. Hur ska den ökade utgiften för det nya utskicket täckas?

Vidare så är det befängt att inte själv ta ansvar för den emailtjänst man har, kan man ex. inte öppna en faktura, jag vet inte i vilket format just Universal skickar dessa, så har man ett ansvar som kund att meddela detta inom rimlig tid.. Själv hade jag tidigare emailfaktura genom Bra Val, fick denna som PDF fil, hotmail vill inte godkänna denna utan fick välja att leverera till min spray adress istället.

För övrigt så har DU som kund ett ansvar att själv hålla koll på huruvida faktura erhållits eller inte, kolla gärna med en sakkunnig kring detta..

Kommer med glädje fortsätta surfa in här med jämna mellanrum av samma anledning som innan.. Rolig läsning i alla fall! :)

//Lasse

2007-05-15 @ 16:47:21
Postat av: Martin

Tack för klargörandet och oavsett anledning är jag jätteglad att du läser min blogg. Besök gärna även min debattblogg, länk till höger.

Låt mig börja med att säga att jag ÄR företagare. Jag har aldrig skickat fakturor med påminnelseavgifter. Jag skickar helt enkelt om fakturorna, trots att sannolikheten att den kommit bort hos kund är långt större en hos posten.

Jag får nog betrakta mig som sakunnig i frågor om epost också. Jag skickar ofta epost fakturor och här är chansen större att den kommer bort större.

Kostnaden för att skicka om fakturan jämfört med den badwill som den där lilla avgiften medför är ringa. Vems ansvaret är, eller sannolikheten att fakturan kommit bort och vems felet är och var lagen står, är i detta fallet helt oväsentlig.

Kalkylerar man dessutom in besparingen med epostfakturor känns påminnelseavgifter som en arkaisk företeelse som jag bara förknippar med stora företag och snälla kunder.

Vissa verkar vara inne på samma linje, exempelvis cd-on, som tidigare diskuterats här. Det är ett sätt, kanske det bästa, att visa kunden respekt. Vi får många räkningar, det är korta förfallodagar, vi förväntas betala inte bara när lönen kommer, vi får räkningar, på papper, per e-post och via e-giro, vi har allt mindre fritid etc etc. Och mest av allt: det kostar väldigt lite med ett elektroniskt betal system.

Om detta råder det helt uppenbart olika uppfattningar, och Lasse, jag förstår verkligen din invändning. För det var väl en invändning och inte ett personangrepp på riktigt?

2007-05-15 @ 17:15:14
Postat av: Lasse

Hej igen,
Intressant att du själv bedriver verksamet där fakturering av kunder ingår. Får jag av nyfikenhet fråga om denna verksamhet riktar sig till privata marknaden och om det är en tjänst med rörliga kostnader?
Om du inte erhåller betalning vid utskickad orginalfaktura efter andra utskicket, hur hanterar du då ärendet? Och om anledningen till att fakturan inte har kommit fram är pga av tidigare nämnt spam-filter. Hur får du reda på det?
Skickar du i dessa lägen aldrig påminnelse eller drar ärendet vidare till inkasso? Beroende på hur din verksamhet ser ut är det naturligtvis så att du kan ha en kundstock som är väldigt nitiska med sina betalning. Om du istället driver ett företag där man erbjuder telecom tjänster där kostnaderna är rörliga och kreditrisken för företaget är hög, är situationen naturligtvis annorlunda.
//Lasse

2007-05-26 @ 14:36:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback