Realtidsinformation

Är det någon som märkt en viss skillnad mellan sin egen och SLs uppfattning om vad realtid är?

I förrgår så står jag som väldigt ofta vid St. Eriksplan och väntar på buss 3 som ska föra mig vidare till mitt jobb. Där passerar också fyran. På tavlorna som räknar ner kvarvarande minuter till bussens ankomst står det 3 minuter för fyran och 2 minuter för trean.

Båda har räknat ner 1 minut när fyran dyker upp.

Båda fortsätter sin nedräkning och när dom når 0 så svartnar dom.

På trean står det sedan 6 helt plötsligt. Och då dyker den upp, buss 3 alltså.

Den andra tavlanär fortfarande svart.

Realtid är det inte, inte enligt min definition iaf. Men hur är dom avsedda att fungera, är det någon som vet? Och vad har man dom till?

På hemvägen beslutade iaf att promenera till St. Eriksplan eftersom det skulle dröja 5 minuter för bussen att plocka upp mig, enligt tavlan. Den passerade mig efter bara några meter. På andra sidan gatan ser jag att det står 3. Två blåa bussar ligger varandra hack i häl.

Jag tror jag håller mig till gamla hederliga reseplaneraren på nätet i fortsättningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback