Kommuner förlorar stort på studenter

Mail till ansviga på studentorter:

Hej!

Jag läste för ett tag sedan om att universitetsstäderna förlorar mycket pengar i skatteutjämningssystemet pga av att inflyttade studenter formellt är bosatta i sina hemkommuner, ca 9000 per person.

Anledningarna som gavs var bl a att hyreskontraktet var svart mm och det är själklart ett gott skäl. Men en anledning som inte togs upp som jag vet gäller för många är hemförsäkringen. Föräldrarnas hemförsäkring täcker barnen så länge dom är skrivna hemma och inget försäkringsbolag orkar bevisa att bosättningen på studentorten är annat än temporärt om en skada skulle ske. Det är ändå drygt 1000 kr i en redan ansträngd studentbudget.

Ett förslag är därför att erbjuda studenter en riktigt fördelaktig försäkring.

Vidare bör studenterna informeras om skattefördelarna med att arbeta på annan ort. Studenter som sommarjobbar på hemorten, om den ligger tillräckligt långt bort, är berättigade till ganska fördelaktiga skatteavdrag för boende, resor och extrautgifter. Ytterliggare ett skäl att skriva sig på orten.

mvh
Martin Camitz

Andra bloggar om: kommun, utbildning, skatteutjämningssystemet

7-dagarskortet: För vem?

Sedan en tid har stockholmarnas liv berikats med 7-dagarskortet, ett periodkort giltigt i sju dagar, valfritt när. Efterfrågad enligt SL. Men av vem? Det vågar jag svara på. Jag hade nämligen gärna köpt några stycken lite då och då för att bättre kunna planera min reseekonomi, tex om man är bortrest och inte utnyttjar månadskortet hela perioden. Redan införandet 30-dagarskortet var ju ett steg i den riktiningen, eftersom perdioden var valfri.


Mitt 30-dagars kort gick ut 1 september och jag började genast fundera ut hur jag effektivast skulle kunna utnyttja biljettsystemet med tanke på en kommande utlandsresa den 20 närmare bestämt. Jag började med att köpa min flickväns kort giltig till den 5, till självkostnadspris. Ett väldigt bra köp. Sen då?


7-dagarskortet kostar 220 kr jämfört med 30-dagarskortet på 600. Snabb uträkning ger: helt oandvändbart. Billigaste sättet är ändå 600 kr för ett månadskort, trots att 10 dagar blir outnyttjade.


Vem köper 7-dagarskortet? Jämför man pris per dag motsvarar 7-dagarskortet 19 dagar på 30-dagarskortet. För priset av tre 7-dagarskort har du gott och väl ett 30-dagarskort, med 60 kr i dricks. För priset av ett 30-dagarskort har du två 7-dagarskort och en hel rabattkupong. Det är dålig ekonomi. Är det så att den "efterfrågade" nya produkten bara är efterfrågad av besökare över veckor som tyckt att 3-dagarskortet är riktigt dålig ekonomi (för det är den)?


SL:s budskap verkar vara: "Vi har en massa produkter, men egentligen är det bara meningen att du ska köpa 30-dagarskortet." Någon planering ev den egna reseekonomin är inte avsikten. 7-dagarskortet har samma målgrupp som 3-dagarskortet. De är till för tillfälliga besökare.


En dunklare sanning är kanske att 30-dagarskortet ska framstå som billig i jämförelse för att motivera en höjning. I så fall är fler periodkort kanske att vänta.


Återstår frågan om vem som köper 1-dygnskortet och 3-dagarskortet, men det tar vi en annan gång.


Analys


Nu till saken. Jag var ju självklart tvungen att undersöka behovet av ett 7-dagarskort mer systematiskt. Vi tänker oss en period på 30 dagar och du ska köpa ett par resor på SL varje dag under denna period, till och från jobbet och några på helgen. Och att vi åker inom en zon. Men så är du borta några dagar, eller av någon anledning kan du inte utnyttja kortet. Vi undersöker all möjligheter av sammanhängande frånvaro mellan 1-30 dagar. Det finns ett optimalt sätt att köpa biljetter och periodkort som ger det lägsta priset, en väg från dag 1 till 30 av förköpsbiljetter, 3-dagarskort, 7-dagarskort och 30-dagarskort.


Om ni vill prova programmet för era egna resor finns en
web-version.Diagrammen nedan visar resultatet av mina körningar.


Hur ska vi tolka detta? Alla diagram har "längd på outtnyttjad period" på den vägräta axeln och "start på outtnyttjad period" på den lodräta. Om vi kollar på den rosa-gulliga som visar antal köpta 7-dagars kort och kollar på det gula området. De betyder att när den outtnyttjade perioden är 2 veckor eller mer börjar det löna sig med 7-dagars kort. Detta nästan oavsätt när under vår 30-dagars resperiod den outtnyttjade period börjar.

2 veckor? 7-dagars kortet börjar löna sig när du planerar att var borta i mer än två veckor! Annars är det månadskortet som är ditt alternativ, det ser du på diagrammet med totalpriset, där de gula området på det första diagrammet är överfört.


På det sista diagrammet visas dygnspriset, alltså totalkostnaden delat på antalet åkdagar. Kommer du över tvåveckorsstrecket är dygnspriset nästa 35 kr. Det är en väldigt liten rabatt gentemot att åka på rabattremsa.

Jag har inte tagit med de diagrammen, men för att 3-dagarskortet ska vara lönsamt, och då snackar vi inte stor besparing, ska du vara i stan exakt 3 dagar. Det är alltså inget som kan komma ifråga för bofasta Stockholmare. Dygnskortet förekommer aldrig om man inte vill resa över flera zoner, vilket en del vill så klart.


Inte nöjd


Men vi är inte nöjda med denna enklare analys. Säkert har ni invändningar mot att frånvaroperioden är sammanhängande eller något annat. I nästa inlägg gör jag en mer djuplodande analys.

Använda 7-dagarskort
Genomsnittligt dygnspris
Totalpris

Dygnspriser

Andra bloggar om: , SL, periodkort, 7-dagarskort


Fel momsbelopp på rabattremsor

Till skatteverket

Ämne: Moms

Fråga: Den angivna momsen på SLs förköpsremsa är felaktig. Står 9.06kr. Skall stå 9.60. Hur mycket har staten förlorat på detta?

Hej ! Ställ frågan till SL då de vet antalet sålda biljetter.

Till SL

Rubrik : Fel moms

Meddelande : Den angivna momsen på era förköpsremsor är fel. Står 9.06. Skall stå 9.60.

Hej Martin!

Tack för ditt e-postmeddelande. De ansvariga tar tacksamt del av de synpunkter som du nu på detta sätt framfört till oss anågende felet på förköpsremsorna. Ditt mejl har registrerats och vidarebefodrats till ansvariga.
Andra bloggar om: , SL, moms