Ikealabyrinten



Andra bloggar om:

Ett exempel nära hjärtat, 344%

Mina föräldrars lantställe ligger på Blidö. Det är verkligen en ynnest att SL trafikerar hela sträckan till Bruket Norra. Det här är ingen linje som betalar sig. Inte täta turer, långsamt går det, men ändå. Om jag stiger upp 4.30 kan jag komma i tid till jobbet på måndagmorgon och jag sover bra på bussar.

Med lite planering välvilja från chaufförerna kunde jag faktiskt greja hela sträckan till Karolinska, eller hem till Söder, på fem klipp eller 36.25.

Förra året blev det bonus. En rabbaterad kupong för bara 18 kr! I och med det är samma linje trots ett faktiskt bussbyte i Norrtälje, tittar chauffören oftast inte på stämpeln. Och även om de gjorde det fick man gott om stämpelmarginal av den första chauffören. Ärligt talat kändes det som att leva på välgörenhet, att i ca 3,5 timmar tillhöra kategorin bidragsförsörjda. En underlig känsla.

Förutom nya priser gäller nu nya regler. Fr o m den 1 april gäller att man måste stämpla för hela resan. Det betyder. 2 klipp vid Bruket Norra för första sträckan på en och en halv timme. 4 klipp i Norrtälje för resan in till stan genom 3 zoner. En timme och tre minuter senare är jag på Teknis. Om jag har tur med stämpeln eller spärrvakten, tar jag mig genom spärrarna i tunnebanan. Ska jag med 73:an till jobbet, ja då är det 2 klipp till, totalt 8 = 80kr. Höjningnen är 344% från förra sommaren och 121% från förrförra.

Paradoxalt nog är resan ut mycket billigare eftersom jag kommer till Norrtälje på bara 4 klipp. Totalt alltså bara 6 klipp ut till Bruket.

Det hänger lite hur man resonerar i vid bussbytet i Norrtälje. Om man säger att hela sträckan från Teknis till Bruket är en linje, trots att man praktiskt åker med en annan linje till Norrtälje, kanske jag grejar hela hemvägen med 4 klipp. Men resan hem kommer alltid kosta minst 6. Paradoxen kommer man inte undan.

Andra bloggar om: , ,

SL höjer sitt pris med 72%

Enhetstaxan som den styrande majoriteten införde för bara ett år sedan är nu officiellt en parentes. När tidningar och medborgare nu förfasar sig över höjningar behöver man tillföra ett perspektiv som inte sträcker sig över mer än två år.

För att ta ett exempel från en tidning, kan ha varit City, om en kille i Barkaby som vill besöka sin flickvän i Jorbro, en resa på 46 minuter med pendeltåget, och vill resa med förköpta biljtter. I mars kostade resan 18 kr med en enkel biljett som gällde en timma inom alla zoner.

Denna resa kostar nu 30 kr för både Barkaby och Jordbro ligger i zon B och kräver 3 stämplar på remsan à 10 kr.

För ett år sedan låg båda orter i zon 3. Priset för att resa genom 3 zoner var 4 klipp vilket med rabattremsan för 145 kr blev 29. Höjningen på en krona är kanske inte så intressant.

Men för väldigt många människor passar detta tankeexperiment inte in i verkligheten. Tänk bara om killen reser en kvart med buss för att komma till pendeln och även från Jorbro station till sin flickväns hem. I det nya systemet finns en regel som beslutsfattarna visste skulle försvinna i kakafonin om enhetstaxan och aldrig föranledde någon debatt.


Fr o m den 1 april gäller att hela resan måste betalas från start. Om man fortsätter resan när ens timme tagit slut måste man köpa en ny resa. Jag som varit relativt insatt, jag har följt debatten ända sedan januari förra året när enhetstaxan var på bordet, har missat detta helt. Lömskt var ordet!

Den vana resenären, som killen i vårt exempel, stämplade för ett år sedan två rutor på sin kupong när han klev på bussen vid sitt hem och sedan ytterliggare 3 när han gick igenom spärrarna på pendeln (precis innan tåget avgick, om han var smart). Det var alltså tiden på den sista stämpeln gällde för anslutningen i Jorbro. Förutsatt att han inte behövde vänta mer än 14 minuter, klarade han sig på 4 stämplar ändå, alltså fortfarande 29 kr.

I och med enhetstaxan försvann denna möjlighet och för hans del gav socialdemokraternas välgörenhet en förlust per enkel resa på 6 kr. Den första kupongen gällde en timme och en till förverkades på bussen i Jordbro innan han kom fram till flickvännen.

Sedan den 1 april i år kostar resan 50 kr. Tre kuponger på bussen i Barkaby som även gäller på pendeltåget. Sedan två till på bussen i Jordbro. På ett år har priset höjts med 72%.

Andra bloggar om: , ,