Ett exempel nära hjärtat, 344%

Mina föräldrars lantställe ligger på Blidö. Det är verkligen en ynnest att SL trafikerar hela sträckan till Bruket Norra. Det här är ingen linje som betalar sig. Inte täta turer, långsamt går det, men ändå. Om jag stiger upp 4.30 kan jag komma i tid till jobbet på måndagmorgon och jag sover bra på bussar.

Med lite planering välvilja från chaufförerna kunde jag faktiskt greja hela sträckan till Karolinska, eller hem till Söder, på fem klipp eller 36.25.

Förra året blev det bonus. En rabbaterad kupong för bara 18 kr! I och med det är samma linje trots ett faktiskt bussbyte i Norrtälje, tittar chauffören oftast inte på stämpeln. Och även om de gjorde det fick man gott om stämpelmarginal av den första chauffören. Ärligt talat kändes det som att leva på välgörenhet, att i ca 3,5 timmar tillhöra kategorin bidragsförsörjda. En underlig känsla.

Förutom nya priser gäller nu nya regler. Fr o m den 1 april gäller att man måste stämpla för hela resan. Det betyder. 2 klipp vid Bruket Norra för första sträckan på en och en halv timme. 4 klipp i Norrtälje för resan in till stan genom 3 zoner. En timme och tre minuter senare är jag på Teknis. Om jag har tur med stämpeln eller spärrvakten, tar jag mig genom spärrarna i tunnebanan. Ska jag med 73:an till jobbet, ja då är det 2 klipp till, totalt 8 = 80kr. Höjningnen är 344% från förra sommaren och 121% från förrförra.

Paradoxalt nog är resan ut mycket billigare eftersom jag kommer till Norrtälje på bara 4 klipp. Totalt alltså bara 6 klipp ut till Bruket.

Det hänger lite hur man resonerar i vid bussbytet i Norrtälje. Om man säger att hela sträckan från Teknis till Bruket är en linje, trots att man praktiskt åker med en annan linje till Norrtälje, kanske jag grejar hela hemvägen med 4 klipp. Men resan hem kommer alltid kosta minst 6. Paradoxen kommer man inte undan.

Andra bloggar om: , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback