Fruktbudet svarar

Sent: 28. kesäkuuta 2007 11:14
Subject: VB: Chiquita
Importance: High

 
Hej Petter,
Återkommer till dig angånde ditt mail per den 8 juni. Vi har tagit lite tid på oss att svara, ber om ursäkt för det. Jag har försökt att nå dig per telefon, men lyckades inte.
Situationen med Chiquita i Colombia är mycket komplicerad.  Jag skulle vilja att en representant för Chiquita, Max Stenback, får kontakta dig och förklara det hela, skulle han kunna få ringa dig?
Önskar dig en härlig sommar!

Med vänlig hälsning

Jeanette

Ansv Kundservice och säljstöd                   

----

Fruktbudet är fegisar som försöker slå ifrån sig. Kanske har de gått på Chiquitas tal om "komplex situation". Jag tänker förstås låta Max ringa upp och försöka förklara, men sedan är det fortfarande Fruktbudet som ska ställas till svars. Det här är nämligen ett experiment där jag tänkte låta de förhatliga marknadskrafterna verka. Logiken skulle då vara färre kunder -> ekonomiskt kännbart för Chiquita -> ändrat beteende. Den kanske i det här fallet funkar bättre än påtalad orättvisa -> dåligt samvete hos Chiquita -> ändrat beteende.

Kesäkuuta betyder förresten juni. Max har inte ringt ännu, men Jeanette har fått mitt nummer i alla fall.

Andra bloggar om: , kravmärkning


Kommentarer
Postat av: Martin

Jag hoppas Max ringer snart!

Postat av: Anonym

Hej Petter,
Då jag själv är insatt i chiquita situationen så kan jag informera dig om att alla bananodlare använder sig av någon typ av gerilla/maffia för att försvara sina arbetar. Dock är chiquita dem enda som erkännt att dem betalat gerillan för detta. Och därför har det som hänt, HÄNT! Självklart är detta mycket tråkigt, men som sagt var, alla bananodlare använder sig av liknande! Ibland kanske man inte ska tro på alla media skriver!!!!

2007-10-03 @ 09:46:18
Postat av: Petter

Hej! Tack för din kommentar, trevligt att du som insatt tar dig tid. Med all respekt för att du är kunning så undrar jag litet över det här med "alla". Vi har ju rättvisemärkning och sånt. På Madiera odlas bananer och de odlingarna vaktades inte synbart av gerilla, däremot av en hund med löss. Men kanske har de som Portugisisk koloni slavarbetare från Afrika? Vad vet jag. Kanske är rättvisemärkta bananer bara ett sätt att lura västerlänningar. Vi är naiva här i Europa och pengastyrda snarare än etiskt medvetna. Men poängen är att Chiquita inte måste fortsätta agera oetiskt, inte ens om verkligen alla gör det. Så jag står fast vid min kritik.

2007-10-03 @ 11:32:14
Postat av: Cheap Jordans

Thank you for taking the time to publish this information very useful!

2010-12-29 @ 03:41:35
URL: http://www.nike2us.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback