Kopiering = stöld?

När det väl kommer till skarpa lägen har musikindustrins jurister väldigt svårt att motivera sitt populariserade slagord, "piratkopiering är stöld".  Det är en naiv tolkning av situationen och det krävs complexa vindlingar i argmentationen, cirkelargument och dolda sanningar för att uppbringa tillräckligt stöd. Det har utmynnat i den nu rådande devisen "kopiering är stöld". Orimligheterna börjar likna tafatta försök till gudsbevis.

I ett mål mot en piratkopierare har BMGs chefsjurist, i ett desperat försök att försvara teserna från angrepp, tvingats anta ståndpunkten att även kopiering av musikfiler som man har själv köpt är stöld. Exempelvis att överföra en CD-skiva till sin mp3-spelare skulle vara stöld.

"Att gör en kopia är bara ett fint sätt att säga 'att själa en kopia' ".

Sony BMG's chief anti-piracy lawyer: "Copying" music you own is "stealing"

Jag anser tesen därmed motbevisad genom absurd bevisföring. Kopiering är inte stöld. Jag ansluter mig till de som resonerar att användandet av begreppet stöld uteslutande används när handlingen innebär att den ursprungliga ägaren inte längre kan bruka det stulna eller orsakar en förlust.

Andra bloggar om: , mp3, nedladdning

Kommentarer
Postat av: Bengt

Håller verkligen med dig! Jag har dock varit tveksam tidigare, men du har verkligen rätt!

Tänk bara på att själa stavas STJÄLA och complexa stavas KOMPLEXA...

2007-11-26 @ 21:28:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback