7-dagarskortet: För vem?

Sedan en tid har stockholmarnas liv berikats med 7-dagarskortet, ett periodkort giltigt i sju dagar, valfritt när. Efterfrågad enligt SL. Men av vem? Det vågar jag svara på. Jag hade nämligen gärna köpt några stycken lite då och då för att bättre kunna planera min reseekonomi, tex om man är bortrest och inte utnyttjar månadskortet hela perioden. Redan införandet 30-dagarskortet var ju ett steg i den riktiningen, eftersom perdioden var valfri.


Mitt 30-dagars kort gick ut 1 september och jag började genast fundera ut hur jag effektivast skulle kunna utnyttja biljettsystemet med tanke på en kommande utlandsresa den 20 närmare bestämt. Jag började med att köpa min flickväns kort giltig till den 5, till självkostnadspris. Ett väldigt bra köp. Sen då?


7-dagarskortet kostar 220 kr jämfört med 30-dagarskortet på 600. Snabb uträkning ger: helt oandvändbart. Billigaste sättet är ändå 600 kr för ett månadskort, trots att 10 dagar blir outnyttjade.


Vem köper 7-dagarskortet? Jämför man pris per dag motsvarar 7-dagarskortet 19 dagar på 30-dagarskortet. För priset av tre 7-dagarskort har du gott och väl ett 30-dagarskort, med 60 kr i dricks. För priset av ett 30-dagarskort har du två 7-dagarskort och en hel rabattkupong. Det är dålig ekonomi. Är det så att den "efterfrågade" nya produkten bara är efterfrågad av besökare över veckor som tyckt att 3-dagarskortet är riktigt dålig ekonomi (för det är den)?


SL:s budskap verkar vara: "Vi har en massa produkter, men egentligen är det bara meningen att du ska köpa 30-dagarskortet." Någon planering ev den egna reseekonomin är inte avsikten. 7-dagarskortet har samma målgrupp som 3-dagarskortet. De är till för tillfälliga besökare.


En dunklare sanning är kanske att 30-dagarskortet ska framstå som billig i jämförelse för att motivera en höjning. I så fall är fler periodkort kanske att vänta.


Återstår frågan om vem som köper 1-dygnskortet och 3-dagarskortet, men det tar vi en annan gång.


Analys


Nu till saken. Jag var ju självklart tvungen att undersöka behovet av ett 7-dagarskort mer systematiskt. Vi tänker oss en period på 30 dagar och du ska köpa ett par resor på SL varje dag under denna period, till och från jobbet och några på helgen. Och att vi åker inom en zon. Men så är du borta några dagar, eller av någon anledning kan du inte utnyttja kortet. Vi undersöker all möjligheter av sammanhängande frånvaro mellan 1-30 dagar. Det finns ett optimalt sätt att köpa biljetter och periodkort som ger det lägsta priset, en väg från dag 1 till 30 av förköpsbiljetter, 3-dagarskort, 7-dagarskort och 30-dagarskort.


Om ni vill prova programmet för era egna resor finns en
web-version.Diagrammen nedan visar resultatet av mina körningar.


Hur ska vi tolka detta? Alla diagram har "längd på outtnyttjad period" på den vägräta axeln och "start på outtnyttjad period" på den lodräta. Om vi kollar på den rosa-gulliga som visar antal köpta 7-dagars kort och kollar på det gula området. De betyder att när den outtnyttjade perioden är 2 veckor eller mer börjar det löna sig med 7-dagars kort. Detta nästan oavsätt när under vår 30-dagars resperiod den outtnyttjade period börjar.

2 veckor? 7-dagars kortet börjar löna sig när du planerar att var borta i mer än två veckor! Annars är det månadskortet som är ditt alternativ, det ser du på diagrammet med totalpriset, där de gula området på det första diagrammet är överfört.


På det sista diagrammet visas dygnspriset, alltså totalkostnaden delat på antalet åkdagar. Kommer du över tvåveckorsstrecket är dygnspriset nästa 35 kr. Det är en väldigt liten rabatt gentemot att åka på rabattremsa.

Jag har inte tagit med de diagrammen, men för att 3-dagarskortet ska vara lönsamt, och då snackar vi inte stor besparing, ska du vara i stan exakt 3 dagar. Det är alltså inget som kan komma ifråga för bofasta Stockholmare. Dygnskortet förekommer aldrig om man inte vill resa över flera zoner, vilket en del vill så klart.


Inte nöjd


Men vi är inte nöjda med denna enklare analys. Säkert har ni invändningar mot att frånvaroperioden är sammanhängande eller något annat. I nästa inlägg gör jag en mer djuplodande analys.

Använda 7-dagarskort
Genomsnittligt dygnspris
Totalpris

Dygnspriser

Andra bloggar om: , SL, periodkort, 7-dagarskort


Kommentarer
Postat av: Martin

Här är ett svar från SL.
Hej Martin!
SL Kundtjänst bekräftar mottaget e-postmeddelande.
Det enkla svaret skulle kunna vara att ett 7-dagarskort är till för de tillfällen då du behöver åka en hel del inom en sjudagarsperiod.
Jag har annars fört dina synpunkter (i detta fall länken till bloggen) vidare till berörda inom SL för kännedom.
Om du önskar lämna ytterligare upplysningar i detta ärende som har nummer ###, vänligen använd nedanstående länk.
...
Vänliga hälsningar
Einar (fingerat)
SL Kundtjänst AB

Postat av: Kriss

Jag tycker att 7-dagarskortet är ett stort plus och jättebra som extra valmöjlighet.



Perfekt för t ex turister, eller om man inte reser kommunalt mer än under just den perioden av månaden. Jag har köpt kortet flera gånger och sparat in en massa pengar på det.







2008-09-25 @ 07:47:02
Postat av: Martin

Det är sant. För besökare är det jättebra. För stockholmare är det ingen större vinst. Jag har också använt 7-dagarskortet ibland för det händer att jag är borta 2 veckor eller mer och månadskortet tar slut mer än en vecka innan. Men förtjänsten är minimal jämfört med remsa eftersom jag bara gör två resor per dag.



Men om månadskortet tar slut 5 dagar innan en två-veckorssemester: köp remsa!

2008-09-25 @ 09:06:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback