Rättvisereform av rang

Jag förstår fortfarande inte debatten om vårdvalet, för jag ser verkligen inte problemet. Två senaste dagarna läsandes SvD har jag fått ny information. Igår togs en rangordning av vårdgivare upp. Kanske förvånande, kanske inte, Djursholm, Stocksund och Äppelviken i topp.


Det här är vad jag kan om läget. Dessa mottagningar har aldrig fått något extra stöd så på det viset drabbas det inte av reformen. Däremot ligger de i glesbefolkade områden (Stocksund och Djursholm ligger dessutom ett stenkast från varandra) med hög socioekonomiska förhållanden. Undersökningar från hela seklet visar att folk är mindre sjuka i dessa områden.


En stor del av den ekonomiska basen skulle därför ryckts undan om det inte varit för en liten detalj som både jag och mottagningen i Äppelviken inte uppmärksammat. När reportern från Södertälje rngde och ville skriva sig där var det nej, men så har man inte rätt att göra längre. Alla har rätt att skriva sig var man vill och finns det inte plats så är det först i kö som gäller.


Den biten är en rättvisereform som oppositionen bittert kommer att avundas.


Men Äppelviken har inte planer på att lägga ner varken före eller efter nyheten. Och efter rangordningen så är kön vindlande och lång från alla hörn av länet. Expansion? Inga som gnuggar händerna?


Däremot i Botkyrka, Haninge och andra förorter, där ser man ingen möjlighet att fortsätta. Trots extra stöd och låg har man inte lyckats bygga upp någonting som placerar dom i topp i någon rangordning. Nu befinner man sig i ett tättbefolkat område, lägre socioekonomisk, därmed fler sjuka och man ser ändå ingen möjlighet att fortsätta driften. Jag kan inte tänka mig annat än att flera aktörer börjat snegla på denna ekonomiska bas och snart kommer ställa upp en mottagning av rang. Då kanske medborgarna i Äppelviken och Djursholm kommer söka sin omvårdnad där istället.


Läs även andra bloggares åsikter om , .

Kommentarer
Postat av: Fridah

ska läsa flers åsikter.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback