Svar från SL

Svar från SL Kundtjänst
Hej!

Tack för ditt e-postmeddelande.

Realtidsinformationen för blå bussarna fungerar genom ett GPS-system som håller reda på var bussarna befinner sig. Enkelt uttryckt fungerar det som så att en signal skickas ut från en satellit till en mottagare på bussen. Från bussens dator skickas sedan en signal till en centraldator. Utifrån bussens position beräknar datorn körtiden för bussen fram till nästa hållplats, och skickar därefter denna information till hållplatsen så att tiden syns på hållplatsens display. Detta sker var 30:e sekund.

Tiden som visas på hållplatsen är således ingen absolut tid, utan den beräknade körtiden. Om bussen blir stående mellan hållplatserna, t.ex.  lång väntetid vid ett trafikljus, kan det således inträffa att det verkar som om nedräkningen av tiden har stannat tills bussen kör igen och kommer närmare hållplatsen.

(Om displayen på hållplatsen visar X har systemet stängts av, t.ex. vid tillfälliga linjeomläggningar, om streck visas når ingen signal fram till hållplatsens mottagare, alternativt har signalen drabbats av någon slags störning så att den inte kan läsas av korrekt.)

Dina synpunkter har jag rapporterat till våra ansvariga för kännedom.



Tack för ditt svar. Vad betyder det när displayen är svart?


Hej!

Tack för ditt svar.

När ingen siffra visas i rutan så har bussen just kommit in till hållplatsen, eller systemet "tror" att den ska ha kommit fram till hållplatsen.

Om du önskar lämna ytterligare upplysningar i detta ärende som har nummer 164921, vänligen använd nedanstående länk.


Vänliga hälsningar

Marielle
SL Kundtjänst AB



Jag tror ibland att systemet har för vidlyftig fantasi...

Kommentarer
Postat av: yuppienallen

So... Finns väl inget uppseendeväckande över detta? Helt OK svar som åtminstone jag skulle vara helt nöjd med.. So what´s the point?

2007-02-03 @ 16:35:59
Postat av: Martin

Mmm, absolut. Allt är inte negativt bara för att jag lägger upp det på min sida.

Postat av: Martin

Alltså jag menar, svaret var bra. Realtidssystemet blev inte mycket bättre för det.

2007-02-05 @ 17:38:41
URL: http://camitz.blogg.se/debatt

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback